Thursday 14 November 2013

Orang Muda pun Boleh Dapat Kencing Manis !!!!!

Assalamualaikum...


Ye, betul, orang muda pun boleh dapat penyakit kencing manis. Dulu-dulu, ni kategori penyakit orang tua. tapi sekarang segalanya tidak mustahil..kenapa ye boleh jadi macam tu????

Semua ni faktor pemakanan. kalau suka minum air gas, suka bancuh air manis-manis, suka makan jeruk pun ye, sebab jeruk tu pakai gula, tapi bukan gula kat rumah kita tu, ada macam2 jenis gula. memang tak dinafikan kencing manis ni faktor keturunan jugak, tapi gaya hidup kita juga sangat mempengaruhi. tak boleh la kita claim kata mak ayah saya tak de kencing manis, lepastu kita bantai minum coke, makan manis-manis sesuka hati, memang kita tengah menempah tiket diabetes la namanya tu..kita juga tengah cipta keturunan kita yg ade penyakit tu.

Tak sanggup nak upload gambar betul kaki berlubang

Kalau nak tau kita ni dapat kencing manis, ade gejala-gejala dia. Kita mesti alert, cepat-cepat jumpa doktor untuk sahkan. Gejala dia seperti rasa kebas/semut-semut, kerap kencing waktu malam, luka lambat sembuh dan lain-lain.(refer pic).


Kencing manis ni terjadi sebab gangguan pada cara badan mengolah gula (glukosa) kerana kekurangan hormon insulin. bila hormon ni kurang, kadar glukosa dalam darah jadi tinggi sebab dia tak dapat masuk dalam badan kita, maka terbuang melalui air kencing, sebab tu kerap kencing pada waktu malam tanda-tanda wujud penyakit diabetes ni.

Nak buat ape kalau dah kena??? mesti kawal pemakanan, mesti senaman selalu. back to square la balik, mana yg tak betul, kita betulkan. minum air masak lebih. (3L sehari).

Shaklee offer set sugar control. ini set dia. Vivix sangat besttttt!!!! kalau ade bajet yang lebih, saya offer amik set lengkap, ada ESP, Vita C, GLA, Zinc dan Vita Lea CoQ10 dan Vivix.



ok, ni testimoni untuk kencing manis.



Nisbah pengidap kencing manis di Malaysia ni tinggi tau, 1 : 5 ye, bukan 1 : 1000. Kat Malaysia ni mewah dengan makanan, org malaysia pun kaya-kaya. So sekarang beringat-ingat la kita sebelum kena. Mohon kita semua dijauhkan oleh Allah dari penyakit merbahaya ni...Amiinn.

Regards,
~Rahmah~
Write with LOVE and Passion






Terima Kasih Sudi Singgah Blog Ummi Amni~Haziq

2 comments:

  1. Yang butuh herbal penyembuh diabetes secara cepat silakan hub kami di chasiapro@gmail.com atau 082136712513 Siap kirim ke seluruh Indonesia. @Trims Prabowo Jogja

    ReplyDelete
  2. info yg bermanfaat,,,terima kaasih

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...