Friday 1 November 2013

Kenal taska di umur 3 tahun 9 bulan.

Assalamualaikum...

Harini baru nak update pasal semalam. ape lagi pasal anak sulungku tu la... semalam dah start masuk taska. tinggalkan dia seharian kat situ dan saya cuti. 

cuti-cuti pun pergi gak court sebab last minute ade kes. call cikgu dia pukul 10 am.

cikgu cakap, Haziq ok, dia nangis  sekejap je lepas puan pergi. sekarang dia tengah main2. tapi dia tak nak campur kwn2 lain. takpe, dia kan baru lagi. saya pun tak de apa nak tanya. seperti jangkaan saya, mesti haziq wat hal sendiri. so perkara jadi seperti apa yang saya expect.settle.


rambut panjang tak gunting-gunting lagi.

adik haziq, amni.
saya pun malas nak call banyak kali buat orang annoyed je kan...macam tak percaya plak kat cikgu-cikgu utk jaga anak kita bila kita call berpuluh kali. ikutkan hati memang nak call banyak kali. yela, mak mana tak risaukan anak dia. nak-nak pulak haziq ni lain skit perangai dia. lain skit dari amni.

dari shah alam terus saya amik haziq. lepas court tadi lepak-lepak kat kedai abg zam.

bila sampai je kat sana, dengar suara dia nangis-nangis. tak tau macam mana cikgu dia tahu saya sampai. ngam-ngam sampai depan pintu, terus cikgu buka pintu siap bawa beg baju dia. niat di hati nak la intai dia kat dalam tengah buat apa. sekali dah kat muka pintu nangis-nangis.

mesti haziq confuse, takut, tak faham dengan keadaan baru yang dia lalui tadi..yela selama 3 tahun 9 bulan dengan nenek. tetiba harini duduk dengan kawan-kawan yg ramai, ade cikgu-cikgu lagi.



cikgu siti cakap dia tak nak makan sangat, minum pun kurang.tidur pun kejap-kejap terjaga. kesian sebenarnya..saya harap benda ni bersifat sementara je. sementara dia nak sesuaikan diri dengan keadaan baru. berat sebenarnya hati ni, tapi demi kebaikan Haziq, saya terpaksa.

dulu memang nak letak anak di taska, tapi time tu taska sangat penuh, takde tempat yg dekat dengan rumah, terpaksa nenek jaga. lagipun dulu haziq kerap sakit, sebab tu risau nak tinggal kat taska. haziq selalu kena sawan tarik. sedih nak cite masa silam Haziq ni, sebab tu la dia lewat masuk taska.

bagus taska ni sebab mendidik anak kita bersosial, berdikari dan byk lagi. yang buruk pun ade, apa-apa pun camtu la ade baik, ada buruk dia.

lepas balik rumah, belikan dia satay ayam. hmmm, laparla katakan, seronok tengok dia makan.banyak makan.

lepasni saya kena masak makanan yang best-best la lepas balik keje takut dia tak nak makan kat sana.

hmmm..doakan saya selalu bersabar. ini semua asam garam dalam membesarkan anak-anak. semoga kita menjadi ibu-ibu yang hebat.

Write with Love and Passion
~Rahmah~




Terima Kasih Sudi Singgah Blog Ummi Amni~Haziq

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...