Thursday 21 November 2013

Benarkah Kafein Halang Penyerapan Kalsium????

Assalamualaikum...

Siapa penggemar kopi ???? Ada pendapat mengatakan yang kopi menyebabkan anda mudah diserang osteoporosis.

Kajian terhadap kesan cafein pada penyerapan kalsium ni bagaimanapun kurang meyakinkan pada waktu ini.



Cafein meningkatkan jumlah kalsium yang disingkirkan melalui air kencing tetapi sehingga sekarang pasukan penyelidik belum temui bukti kukuh yang menunjukkan kaitan di antara pengambilan cafein dan kehilangan jisim tulang.

Jurnal tahun 2000 daripada Journal of Bone and Mineral Research dan Journal of the American Diabetic association tahun 2009 tidak dapat temui kaitan yang signifikan antara kehilangan mineral dari tulang dan pengambilan cafein.

Cafein bersifat meransang, dalam masa yang sama ia bersifat diuretik. sifat diuretik ini akan meningkatkan amaun kalsium disingkirkan selepas beberapa jam pengambilan melalui urin. Para pengkaji melihat inilah punca yang mengaitkan cafein dan osteoporosis.

susu sumber kalsium
Penyelidik juga mendapati bahawa cafein juga boleh mengganggu penyerapan vitamin D. disebabkan vitamin D penting dalam membantu penyerapan kalsium, ini adalah sebab kedua yang mengaitkan kalsium dan osteoporosis.

Kajian dari Universiti Creighton melibatkan golongan wanita berusia 65 tahun ke atas menunjukkan pengambilan cafein lebih daripada 300mg memberi kesan negatif kepada tulang wanita tersebut. Tapi, kajian ke atas wanita muda menunjukkan pengambilan cafein yang sederhana tidak memberi kesan negatif kepada kesihatan tulang mereka.

Satu cawan kopi (bersamaan 150 mg cafein), kira-kira 5 mg kalsium dikeluarkan dari tulang melalui air kencing (nilainya satu sudu besar susu). so, kalau nak tulang yang sihat, pengambilan cafein perlu dihadkan tidak lebih dari 300 mg sehari.

Jarakkan waktu pengambilan kalsium dan kopi sekurang-kurangnya 2-3 jam.

Kalau nak beli supplement kalsium, make sure ada vitamin D sekali di dalamnya sebab penting kalsium diserap oleh badan. kalau tanpa vitamin D, baik tak payah ambil kalsium sebab sia-sia je, silap2 tak de manfaat kat kita sebab kalsium tadi disingkirkan melalui urin kita camtu je.

Ni supplement kalsium shaklee. diberi nama ostematrix. sangat best. mak saya suka sebab hilang kebas-kebas kaki, lengu-lenguh badan, lawas. mak saya ambil dengan omegaguard sekali, untuk sendi-sendi dan kolestrol.

ostematrix
Sape tak larat nak cukupkan keperluan kalsium sehari 1000mg, ambil la ostematrix ni, senang, tak payah minum2 susu. especially utk ibu mengandung dan menyusu, kalsium sangat penting ye. lagipun ambil ostematrix ni bebas kolestrol. tak de la badan naik.

Kalau nak tau, saya pengamal tegar kalsium !!! 

Regards,
~Rahmah~
Write with Love and Passion.




Terima Kasih Sudi Singgah Blog Ummi Amni~Haziq

1 comment:

  1. kalau rasa kebas2 tu disebabkan kurang kalsium ea sis?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...