Thursday 10 September 2015

Kenapa Minum? Soya kan Bahaya!!!

Assalamualaikum...

Baca tajuk je dah takut..yeke takut. Bahaya tahap mana tu? Semut gigit pun bahaya gak...ehehe..bahaya la kalau semut charlie tu yang gigit,leh jadi gelembung-gelembung. Kalau baby kena paling kesian. 

Ciptaan menunjukkan kekuasaan allah kan? Semut yang kecil dan lemah dari kita pun boleh buat kita tak tidur malam. Tu belum semut hitam yang tak gigit orang tu masuk dalam telinga. Mau satu keje pun tak boleh buat.

Penanaman soya yang dikawal selia dgn ketat.

Inikan pula soya,soya sana sini...kalau bulan puasa lagi banyak soya,soya cincau, soya panas,tau fu fah. Air kotak pulak ada soya jenama drinho,f&n seasons,yeos, v-soy multigrain. Memang SR suka pun soya-soya ni.

Sayang-sayang sekalian ketahuilah soya ni yang melambak kat pasaran kita ni tak sama. Bukan semua soya sama. Ada yang kata minum soya ni memudaratkan kesihatan. Ada kajian mengatakan bahawa mereka yang mengambil soya mempunyai tahap kesihatan yang sangat baik. 

So macam mana ni? Tak tau nak ikut yang mana satu. 

Dr. Brouse terangkan 7 checklist utk soy product. Dr .Brouse ni terkenal dengan kepakaran beliau dalam nutrisi dan pencegahan penyakit-penyakit kronik.

Soya Shaklee dipantau dari sekecil-kecil benih hingga siap dan dibotolkan sebesar-besar tong


Berikut ialah 7 quality checklist utk produk barasaskan soya.

1/ kacang soya mestilah ditanam secara organik. Guna baja organik. Jgn guna baja kimia sebab kandungan nitrat yg tinggi.

2/ kacang soya mestilah TANPA pengubahsuaian genetik. Genetiknya tidak diubahsuai atau soya yg tidak dicampur dgn bahan kimia contohnya dalam proses pembuatan air kotak.

3/ soya tersebut mestilah mengandungi 9 asid amino. Kualiti asid amino bergantung kpd cara penanaman dan penuaian soya tersebut.

4/ cara pembersihan soya mestila dengan menggunakan air dan bukan dengan alkohol. Alkohol akan memusnahkan isoflavones. Isoflavones inilah mencegah terjadinya cancer.

Sangat pure.yang tak suka soya pun boleh minum ESP ni.

5/ "anti-thyroid" and "anti-growth" mesti dibuang. Kedua-dua element ni wujud dalam soya mentah. Ianya mesti dibuang utk make sure tahap amino acid dan isoflavones di tahap yang tinggi.

6/ kacang soya mesti bebas haba/panas. Jika dipanaskan, 50% asid amino akan musnah.

7/ kacang soya tersebut mestilah ditambah nilai dengan calcium. Kalsium mesti ditambah untuk meneutralkan kembali asid. Asid terjadi akibat penyingkiran minyak dlm soya. Calcium bersifat alkali. Bila alkali bertemu asid maka kandungan soya akan neutral dan tidak membahayakan kesihatan.

So macam mana, soya yang korang minum camne? Ade tak criteria yang saya sebut tadi? Kalau takde jangan beli, sebab mungkin ia merbahaya. Soya sangat sensitif,silap langkah akan memudaratkan kesihatan.

Regards,
Rahmah
Write with Love and Passion






Terima Kasih Sudi Singgah Blog Ummi Amni~Haziq

2 comments:

  1. tu lah.. confuse jugak.. ada yang cakap, bagus dan sebaliknya....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kan..samela kita. Sejak dah tau info ni SR dah tak ragu2 dah...

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...