Wednesday 16 September 2015

Kenapa ESP mengenyangkan?


Assalamualaikum...



Nak tau tak sebab ape? Sebabnya Indeks Glisemik (G.I) di dalam ESP ni rendah. 

Indeks Glisemik/Glycemic Index merupakan tahap pengukuran kualiti untuk karbohidrat dalam sesebuah makanan, berdasarkan berapa pantas 50g karbohidrat tersebut untuk menaikkan paras glukosa dalam darah. 

Ia juga merujuk kepada berapa pantas insulin yang akan dirembeskan (oleh pancreas) sebagai tindak balas oleh karbohidrat tersebut, dan berapa pantas karbohidrat tersebut dicernakan.Nilai rujukan untuk G.I ialah 100 (iaitu nilai G.I untuk glukosa).

Indeks glisemik adalah ukuran berapa cepat makanan yang kita makan dapat dipecahkan kepada glukosa (tenaga) dan dilepaskan ke dalam aliran darah. Makanan glisemik tinggi dapat dilepaskan ke dalam aliran darah dengan cepat menyebabkan kenaikan glukosa, manakala makanan glisemik rendah dilepaskan lebih lambat dari masa ke semasa. (Mana lebih untung? G.I rendah ke tinggi?)

Makanan glisemik tinggi  dipecahkan pada glukosa dan dilepaskan ke dalam badan dengan cepat, jadi itu bekalan tenaga jangka pendek. Sekiranya kita tak guna tenaga tu dalam masa tertentu maksudnya lepas makan kita tidur maka lebihan tu akan disimpan sebagai lemak. 

Makanan glisemik rendah pula dapat dikeluarkan pada badan dengan lebih perlahan, adalah bekalan tenaga jangka panjang, jadi kita boleh guna sikit demi sedikit ...


Haaa....sebab tu lah..sebab ESP ni rendah glisemiknya...

Sedap pun ye..rugilah tak try..

Regards,
Rahmah
Write with Love and Passion


Terima Kasih Sudi Singgah Blog Ummi Amni~Haziq

5 comments:

  1. Baru faham tentang glisemik ni :)

    ReplyDelete
  2. yang penting dia sedappppp hihihihi

    ReplyDelete
  3. Salam singgah sini nur....esp memang sedap...

    ReplyDelete
  4. Assalamulaikum dan selamat pagi.....singgah sini nak komen2 pulak....hehehe....bagosnye kalau perut jarang rasa lapo kan takde la mulut asyik nak mengunyah je keje....kikiki

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...