Thursday 9 April 2015

MENYUSU BAYI: PERLU ATAU TAK PERLU AMALKAN SHAKLEE.

Assalamualikum...

Alhamdulillah...syukur Ya Allah yang Maha Memberi. Saya diberi kesempatan untuk berkongsi tentang topik penyusuan pulak kali ini.

Pertama sekali biar saya tetapkan niat terlebih dahulu bahawa entry kali ni bukanlah bertujuan untuk mencantas/membidas/menyalahkan dan jauh sekali untuk memburuk burukkan dan menutup periuk nasi sesiapa pun. Ia hanyalah sekadar satu pandangan dari perspektif yg berbeza. Matlamat yg sama iaitu penyusuan sehingga anak berumur 2 tahun tapi caranya dan kaedahnya berbeza,sangat berbeza.

Begini, sila baca dan hadamkan gambar2 yg saya telah upload dibawah dari no.1 hingga no.3.. Saya printscreen ini dari fb seorang MENTOR PENYUSUAN yg berjaya menyusukan anak TANPA BANTUAN SUPPLEMENT/MAKANAN TAMBAHAN.

tips shaklee menyusu


susu badan banyak


susu banyak dengan shaklee

Dah habis baca??info apa yg mommy2 semua dapat?? Dan soalan saya seterusnya ialah apa komen anda??

baiklah,ini komen saya mengikut point2/tips2 yg diberikan utk membantu mommy2 semua.

"Kandungan zat dalam susu ibu bertambah mengikut tumbesaran bayi"

My comment: saya setuju 100%.

tapi mommy2 tak boleh jaga/kawal makan. Kena banyak makan...betul kan?? Bukan ke makanan yg seimbang tu kena ada protein (lauk), serat / mineral (sayur / buah) dan karbohidrat (nasi)???

Kenapa kena ada tambahan telur,tauhu lagi dalam makanan kita?? Kenapa??? 
BIG WHY di situ. KENAPA????????????

SEBAB.......makanan yg kita ambil sehari-hari memang tak cukup utk membekalkan kita nutrient yg diperlukan oleh badan kita. Sebab tu kena banyak makan. Itu idea si mentor.

Sebenarnya konsep macamni memang totally salah. Sebab bila kita banyak makan, kalori bertambah, lemak bertambah. Berat badan bertambah.

So ibu menyusu akan sentiasa gempal dan penampilan bergaya kita terpaksa postpone selama 2 tahun sebab nak menjayakan penyusuan anak selama 2 tahun?? Kalau tak bergaya saya boleh lagi terima tapi kalau dapat penyakit macam mana??

Oh tidakkkkkk..!!!saya tak sanggup. Ini pendapat saya dan saya cadangkan begini ye...

Mentor tu ade lagi tambah pada page kedua...bunyinya begini "susu yg terhasil perlukan zat yg lebih byk utk hasilkan kuantiti yg sama. Kalau dulu kena minum susu sekali je, kali ni kena minum 2 kali barula dapat kuantiti yg sama"...

Bab minum 2x susu tu saya dah ulas tadi..idea si mentor ialah kena mkn/minum banyak. 

Yg paling penting kat sini saya nak highlight ialah bab susu terhasil. Utk susu terhasil memerlukan zat lebih banyak...haaa...itu dah menyokong makanan tambahan nampaknya..ingat..mentor ni tak setuju penggunaan supplement utk kelansungan penyusuan susu ibu.

Ingat lagi tak idea si mentor tadi?? ok saya simpulkan di sini ye..ideanya begini. Mommy2 semua kena lipat gandakan makan / minum utk memenuhi keperluan bayi kerana bila bayi semakin membesar baby akan lebih banyak minum susu ibu. Oleh itu ZAT YANG BANYAK diperlukan oleh mommy2 bagi menghasilkan susu ibu bagi mencukupkan demand/keperluan bayi anda.

Mommy2 kena faham ye...!!! kenapa makanan tambahan tu diwujudkan??? KENAPA???

Sebabnya utk memenuhi / melengkapkan zat yg diperlukan oleh badan kita. Mentor pun ade explain yg badan kita memerlukan zat yg lebih bagi menghasilkan susu ibu dgn cara banyakkan/lebihkan makan.

set menyusu
SHAKLEE BANYAK MEMBANTU SAYA !!!


Jika Mommy2 tanya saya..saya menyokong penyusuan susu ibu dengan bantuan supplement. Kerana supplement sgt penting bagi saya sebab saya ni jenis yg memilih/cerewet makan. 

Kalau ikut cara mentor,saya rasa saya menangis sambil makan sebab saya tak suka sgt makan sayur, ayam pun kurang, ikan lagi la...macam mana saya nak bykkan makan pelbagai jenis lauk,sayur semua tu??

Kalaupun mommy2 semua makan semua jenis makanan, mommy2 kena cek balik makanan yg kita makan. Kalau nak kuality yg bagus kenala banyakkan ulam-ulaman. Lauk jangan terlebih goreng atau masak. Kalau terlebih masak nanti zat hilang, jadinya kita makan hampas jela.

Kalau nak tau langkah yg lebih selamat dan bijak dan tak payah makan byk2, saya cadangkan mommy2 amalkan supplement. 
Vitalea sendiri menyediakan semua khasiat yg dperlukan oleh badan kita. Dari A to Z  lengkap semua jenis vitamin. 2 biji vitalea bersamaan 40 jenis lauk tau.

Cara saya maintain susu jom baca SINI 

Makan nasi macam biasa, 2 atau 3 kali sehari dan ambil 1 biji vitalea. Bonus yg mommy2 dpt sgt la byk lagi2 kalau amalkan set menyusu..lama tau set ni bertahan. Bukan sebulan, bukan 2 bulan tapi 4 bulan tau..berbaloi sangat2. Kenapa saya cakap macamni?? Saya juga seorang ibu, saya juga menyusukan anak. Anak saya 3, pengalaman saya dalam penyusuan dah 5 tahun.

Set menyusu lengkap terdiri dari:
VITALEA
B COMPLEX
VITAMIN C
ESP
ALFALFA

 Utk set menyusu bajet boleh refer DI SINI


Cukupla sampai di sini dulu..panjang pulak entry ni. Semoga bermanfaat.
Semuanya dengan izin Allah. Shaklee sebagai ikhtiar sahaja.

Regards,
Rahmah
Write with Love and Passion


  

Terima Kasih Sudi Singgah Blog Ummi Amni~Haziq

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...