Wednesday 15 April 2015

MENGAPA PENGIDAP PCOS SUKAR HAMIL????


Assalamualaikum...

Ramai juga ye yang mengalami penyakit PCOS ni..Ada juga kenalan rapat saya yg ada PCOS. Dianggarkan 5-10% wanita yg berada di dalam lingkungan umur reproduktif mengalami masalah PCOS ni.


PCOS ni nama penuhnya POLYCYSTIC OVARIAN SYNDROME. Sampai sekarang doctor masih belum dapat punca sebenar terjadinya PCOS ni..tapi kemungkinan faktor genetik tu ada,ada kaitan rapat dgn genetik seseorang lalu diturunkan kepada generasi yg berikutnya.


Kenapa ye?? kenapa wanita sukar mendapat zuriat bila ada PCOS?? 

1. Sebabnya PCOS ni ganggu hormon kita. Berlaku ketidakseimbangan hormon dlm badan di mana terdapat lebihan hormon lelaki dan insulin oleh pengidap PCOS.

2.   Bila hormon tak seimbang, kitaran haid terganggu. Period akan tunggang langgang. Jadi tak regular datang tiap2 bulan. Bila hormon tak seimbang, tiadalah ovulasi.


ujian kehamilan
Gagal lagi ujian UPT


Gejala PCOS

Macam mana nak kesan PCOS ni? 

1. Haid yg tak teratur. Sekali period datang keluar darah yg byk dan tempoh datang period lama.

2. Gemuk / obesiti

3. Kencing manis.

4. Kolestrol tinggi.

5. Kemandulan.

6. Tumbuh bulu2 spt lelaki spt misai, janggut dsb.

Biasanya doktor akan sahkan seseorang itu PCOS ataupun tidak bergantung kpd 2 drpd 3 kriteria spt di bwh;

1.  Kitaran haid yg tidak teratur.

2. Ujian darah yg menunjukkan hormon tidak seimbang.

3. Imbasan scan pelvis menunjukkan polycystic ovary.

4. Apakah itu ‘polycystic ovary’?
Ini adalah apabila scan pelvis menunjukkan kilang ovari mempunyai cyst kecil-kecil selalunya sebanyak 12 atau lebih. Setiap satu cyst itu bersaiz anggaran 2-8mm di bahagian tepi ovari. Ianya juga dipanggil ‘string of pearls’.  Cyst kecil ini TIDAK akan membesar hingga boleh menyebabkan pembedahan terpaksa dilakukan. Sebanyak 20% kalangan wanita yang normal apabila diimbas pelvis menunjukkan ‘polycystic ovary’. Hanya sebanyak 6-7% wanita yang ada ‘polycystic ovary’ menghidapi penyakit PCOS.

PCOS ni boleh kita usahakan kesembuhannya dengan mengamalkan beberapa supplement shaklee.

Ada dua vitamin yg membantu bagi yg mengalami masalah PCOS.

1. GLA - Keupayaannya utk regulate hormon. Diekstrak dari minyak borage dan ekstrak biji binga matahari. Hormon akan teratur dan period datang secara normal.Bonus,kulit akan bertambah cantik.

2. COQHEALTH - Membantu utk meningkatkan pengeluaran insulin bagi pesakit kencing manis. Bonus perlindungan kepada jantung.

Kalau anda bebas dari penyakit kencing manis anda tak perlu ambil CoQhealth tersebut. Kalau anda jenis penghidap kencing manis, CoQhealth sangat membantu utk pengeluaran insulin. Tak payah inject insulin lagi sebabnya ia akan meransang penghasilan insulin dgn sendirinya dgn pengambilan vitamin tersebut.


zuriat sendiri
GLA

sukar hamil
CoQhealth
Credit :permatacintakublog.
CoQhealth juga sgt sesuai utk suami kerana ia akan menambah kualiti sperma dan membuatkan sperma bertahan lama kerana tenaga sperma tadi dah bertambah dgn pengambilan CoQhealth. Semuanya dgn izin allah jua.

Kita hanya merancang tapi tuhan yg menentukan..

Jangan malu2,jgn segan. Ceritakan masalah then saya boleh membantu selagi terdaya diiringi dgn ilmu tentang produk yg allah kurniakan kpd saya.

Saya nasihatkan supaya pergi cek dgn doktor then anda akan tau apa masalahnya. Tak semua couple sama masalahnya.

Alhamdulillah..Ramai yang dah berjaya!!! Anda bila lagi???

Regards,
Rahmah
Write with Love and Passion


Terima Kasih Sudi Singgah Blog Ummi Amni~Haziq

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...