Monday 2 December 2013

Air : Bukan Sebarangan Cecair !!!!!

Assalamualaikum...

Air memang sangat penting dalam hidup kita. Kalau diberi pilihan untuk pilih salah satu di antara elektrik atau air ni, mana satu pilihan korang? Kalau tanya saya, saya memang pilih air, biar la panas, pakai baju berkedut (tak boleh iron baju), bergelap dan banyak lagi benda-benda yang tak boleh buat kalau takde elektrik.

Biarla takde letrik dari takde air. Nak mandi, nak masak camne pulak??? Nak buat susu anak??? Orang Islam memang sangat perlukan air untuk bersuci, bayangkan kita kena buat tayammum untuk solat. Seumur hidup, saya tak pernah buat tayammum, kalau tetiba kena buat tayammum, mau rasa tak puas solat, kekok, janggal semua ade.



Lagi satu orang Malaysia ni kena banyak bersyukur, kita ade sumber air yang baik, kawasan tadahan yang besar, empangan sana empangan sini. Negara-negara lain ade yang masih kekurangan sumber air, kalau ade pun, air dia macam air milo tu. Kat Malaysia ni siap ade Taman Tema Air lagi, punya la banyak air, siap boleh membazir lagi. Gosok gigi biar air terbuka, ambil wuduk macam nak basuh kereta, macam-macam lagilah kalau nak cerita.

Kita ada pilihan kat Malaysia ni, pilih untuk dapat sumber air yang lebih baik. Air yang disalurkan kepada kita ni air yang berklorin. Klorin ni satu bahan kimia yang diguna untuk merawat air. Air sungai kita tercemar, orang buang sampah, itik mati, ayam mati, perabot buruk, orang kena bunuh pun orang campak dalam sungai, bayangkan segala jenis bakteria, racun, bahan kimia semua ada dalam sungai tu. Lagi kotor sungai tu, lagi la banyak klorin ditambah.Walaupun kita masak air dengan 100 darjah cecius, bakteria mungkin mati tapi klorin yang ada tak boleh hilang dengan suhu panas tadi apatah lagi logam-logam berat seperti plumbum dan sebagainya.  Klorin tak elok untuk kita tau, badan kita perlukan bahan-bahan yang free chemical atau dalam kata lain bahan semulajadi. 



Air yang dimasak dengan suhu yang tinggi tak mempunyai apa-apa khasiat di dalamnya, kosong. Pernah saya tanya ustaz di Pusat Rawatan Al Hidayah dulu sebab ustaz ni prefer air mineral. Dia tak galakkan kita datang berubat bawa air dari rumah sebab air yang kita masak di rumah tak ada khasiat. Molekul-molekul dia pun tak cantik dan sukar untuk memberikan impak yang baik kepada kesihatan kita bila dibacakan ayat-ayat suci. Sape yang airnya ditapis di rumah silakan bawa tapi kalau setakat air dari paip kemudian dimasak ,baik bawa air mineral je.

Ajaibnya air
Air juga makhluk Allah, pls jgn membazir !!!!
Saya dengar topik AIR ni dibincangkan oleh Prof Datin Dr Azizan binti Baharuddin, bahawa air ni juga makhluk allah dan ia ialah makluk ciptaan allah yang terawal sekali.Air ni elemen utama wujud sebelum Allah ciptakan langit dan bumi. Kat sini kita boleh lihat pengiktirafan Allah dan juga kepentingan air di situ.

Orang Islam dikurniakan dengan kelebihan air zam-zam. Air zam-zam ni bukti kebesaran allah. Dan air juga ada keupayaan untuk merekod. Sebab tu dikatakan air zam-zam sangat mujarab kerana di tanah suci tempat umat islam berdoa dan bermunajat kepada allah.

Sebab tu kita jangan pandang remeh bab-bab air ni, kalau kita relate sains dan islam, lagi tercengang dan ternganga mulut kita bila dapat tau ilmu-ilmu sains ni. 

Best sangat, saya memang suka subject sains pun kat sekolah dulu. alhamdulillah SPM memang score subject sains. Kalau ada peluang lagi nanti saya share lagi topik-topik berkenaan dengan islam & sains ni.










Ni saya nak highlight skit berkenaan dengan air bersih dan pure, Shaklee ada penapis air yang sangat besttt, boleh, penapisnya dari tempurung kelapa, so natural and safe!!!
  • Tak payah guna elektrik
  • Jimat elektrik
  • Senang dibawa
  • Rasa lebih sedap
  • Diiktiraf oleh Water Quality Association dapat menyingkirkan plumbum, klorin merkuri, kadmium dan sebagainya.
Dah panjang sangat dah entri ni..jumpe lagi nanti special saya cite tentang specialnya Wate Pitcher by Shaklee okkkkk !!!

Regards,

~Rahmah~
Write with Love and Passion










Terima Kasih Sudi Singgah Blog Ummi Amni~Haziq

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...