Friday 24 July 2015

Hari Raya 2015 yang Tak Berapa Hot

Assalamualaikum...

Sebelum tu saya nak ucapkan SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR DAN BATIN kepada readers semua...harini dah masuk hari raya yang ke9..sekejap je masa berlalu...

Nak sambut raya haji pulak nanti dalam bulan 9..in sha allah jika tiada aral melintang saya akan pulang ke kampung sekali lagi...selalunya raya haji saya tak balik...tapi kalini in sha allah akan selesaikan urusan korban keluarga kami..

Bukan apa..bukan nak membuka pekung di dada...bukan nak memburuk burukkan sesiapa juga bukan utk meraih simpati readers..apa jua perkongsian saya dlm blog ni hanyalah bertujuan memberi pendedahan dan perkongsian makumat tentang sesuatu topik supaya readers semua dapat manfaat darinya...yg baik jadikan tauladan..yg buruk korang jgn ikut ye..

Raya yg lepas baru2 ni saya beraya di kg..alor star. Seperti biasa kami pengunjung tetap..setiap kali raya mesti balik smada cpt atau lambat sebab take turn beraya dgn mertua..

Kalini meriah..semua anak mak yg di kl dan selangor ada pada raya pertama..anak aku biasala excited nak main dgn sepupu sepapat. Haziq dah nampak lain kalini..lebih banyak mulut dan participate semua benda yg sepupu dia main (firdaus dan fatihah)..sebelum ni hanya amni yg main dgn f&f tu..haziq sekali sekala je join..tp kali ni saya bangga dgn haziq.ada lagi perubahan berlaku. Oh ye pada yg tak tau,anak saya ni ada autism..mild autism.

Tp segalanya menjadi tak berapa seronok bila anak abg saya sampai...sebab anaknya sebaya amni (4thn) suka buli haziq...sekali dua buat haziq mungkin ok..saya boleh bersabar tp haziq seolah olah menjadi target dia. Haziq just pandai tepis tp tak pandai membalas...keseronokkan bg budak sebesar tu bila nampak haziq menangis dia lagi seronok membuli..

Paling saya tak boleh tgk bila haziq disepak di perut..diterkam dan dipanjat dari belakang..lutut menekan blkg haziq,ada juga lutut singgah di blkg kepala haziq..haziq di attack dr blkg time duduk.

Semua tu saya telan. Bila haziq di attack saya akan leraikan dan bawa haziq jauh. Haziq biasala dia..mesti nangis. Yela tak boleh nak salahkan dia. Itu kekurangan dia dealing dgn outsiders..dgn adik dia amni pandai pulak menyakat.

Dulu ada saya suruh haziq cuba melawan balik. Time tu kami di rumah abg. Haziq asyik kena. So dari situ kami tau yg haziq ni tak pandai melawan balik. Saya tak tau. Mungkin saya silap. Anak tak elok diajar berlawan. Bukan apa time tu saya just niat ajar self defence supaya org tak simply pukul dia ataupun jadikan dia mangsa.

Sekarang saya dah tak ajar dia suruh berlawan. Nasib baik dia tak ikut cakap saya. Mungkin bagi abg saya benda tu kecik..tp bg saya benda tu serius.it matters to me...ada ke org ketawa tgk anak disakiti oleh org lain. Nak pulak anak autism...saya rasa seolah2 diperlekehkan..anak saya dipersendakan bila diorang gelak2 bila ada org pukul dia..tergelak2 tgk gelagat dia teriak bila kena pukul dgn budak yg lebih muda setahun dari dia. 

Kadang2 saya rasa saya ni terlalu manjakan anak saya ke??? Alahhh..skit2 biarla anak tu bergasak bergusti.. entahla..tapi bila dibiar haziq seronok dibuli lagi. Amni pun kena tolak2,ditekan dadanya...budak2 ni spt kain putih..kitalah yg mencorakkannya..kalau kita suka anak kita pukul org jgnlah cakap pape. Biarlah dia pukul org pun..budak 4 tahun dah boleh dilarang,ditegah tapi kalau kita buat tak tahu je seolah2 kita membenarkan perbuatan dia..

Saya bukannya pakar dalam pembentukkan sahsiah anak2 tapi basic2 tu of course saya tahu..

Panjang plak entry ni..saya just meluahkan rasa terkilan saya dan rasa terpendam di dada...sesungguhnya saya tak suka perkara ni berlaku kpd anak2 korang sebab apa yg saya lalui sangat perit. Bagai disiat2 hati saya.

Yela,anak yg kita kandung dibuli org sesuka hati,disakiti..ibu mana yg tahan melihat?? Sesungguhnya inilah ujian dlm membesarkan anak2. Ini baru skit,ada org lagi hebat dugaan dia. Apa2 pun bukan saya mengeluh,saya juga sepatutnya bersyukur. Allah beri saya peringatan,ada hikmah di sebalik setiap kejadian.

Ambillah iktibar...kalau anak korang anak autism lagilah kena byk bersabar. Haziq dan amni bukan jenis pukul2 anak org lain. Saya bersyukur...saya juga akan make sure diorang menjadi anak yg soleh dan solehah. Saya juga mendoakan anak2 korang yg membaca diberikan kelebihan dan kelebihan itulah digunakan utk memberi kita saham akhirat kelak. Anak kita harta kita..saham akhirat kita.

Saya tak bersedia letakkan gambar terkini haziq amni mahupun amna..nanti u all boleh view dlm next entry in sha allah..




Terima Kasih Sudi Singgah Blog Ummi Amni~Haziq

2 comments:

  1. anak buah suami nakal macam tu juga, tahap nakal tendang orang dewasa tuu... geram je tengok. tapi ibu ayah dia buat tak tahu aje.

    kalau anak buah sendiri memang jentik, cubit warning bagai. kalau anak sendiri lagi la, debuk debik terus :) sayang anak tangan-tangankan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq dear.Tula..anak sendiri mcm tu dah kena dah...bkn nak buat teruk2 pun..just pukul2 kaki dia skit2 dahla..

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...